Camerabeleid
Een camera kan inbreuk maken op de privacy van andere mensen, zoals buren of voorbijgangers. Dat mag niet. Om problemen en onduidelijkheden te voorkomen, hebben we een camerabeleid gemaakt. Daaraan moet elke huurder zich houden.
Wat bedoelen we met camera’s en videodeurbellen?
- Videodeurbel: een deurbel met een camera die is verbonden met het internet (meestal via wifi). Hij heeft een app of ontvanger waarop je kunt zien wie er aanbelt. Via een bewegingssensor merkt het apparaat op dat er iemand voor de deur staat. Vervolgens krijg je een melding en een duidelijk beeld van de bezoeker. Meestal kun je via een terugspreekfunctie met elkaar praten.
- Camera: alle overige apparaten die beeld - soms in combinatie met geluid – opnemen.
Aan welke regels moet een camera of videodeurbel voldoen?
Een camera en videodeurbel moet voldoen aan de regels van het Autoriteit Persoonsgegevens: Cameragebruik in en om het huis.
Mag ik zomaar een camera of videodeurbel plaatsen?
Nee, dat mag niet. Een camera en videodeurbel moet je bij ons aanvragen via een ZAV-aanvraag. Dat kan via het huurdersportaal.
Wat moet ik doen als ik een klacht heb over een camera of videodeurbel?
Als de camera niet is geplaatst volgens de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens, kun je aan de huurder vragen om de camera te verwijderen. Dat kan eventueel ook via Buurtbemiddeling. Als de huurder weigert om de camera weg te halen, dan kun je contact opnemen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hier kan je je klacht onder de aandacht brengen: Behandeling van klachten door de AP | Autoriteit Persoonsgegevens.
terug |