Meest gestelde vragen over de huurverhoging

Huurverhoging

Hoe berekent Woningbelang haar huurprijzen?

  • Het puntensysteem bepaalt de maximale huurprijs (100%) die wij voor een woning mogen vragen. Het percentage dat wij willen vragen is 65%.
  • Het percentage (65%) dat wij willen vragen noemen we de streefhuur. Dit betekent dat wij onze huurders een korting geven van 35% op het bedrag dat een woning volgens het puntensysteem zou mogen kosten. Op die manier willen we wonen betaalbaar houden voor onze huurders.

Hoe bepaalt Woningbelang de huurverhoging?

  • We willen een eerlijke verhouding binnen ons woningbezit. Dus dat niet de ene huurder meer betaalt dan een andere huurder voor een zelfde woning. Dat is nu nog wel het geval. Deze verschillen willen we rechttrekken.
  • Daarom krijgen huurders die nog niet de streefhuur (65%) voor hun woning betalen een hogere huurverhoging dan huurders die de streefhuur wel al betalen. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur van 65% voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.

Volgt Woningbelang het Sociaal Huurakkoord?

  • Ja, voor de huurverhoging in 2019 sluiten wij ons aan bij het Sociaal Huurakkoord en verhogen wij de huren met gemiddeld 1,6%.
  • De huren mogen in 2019 wettelijk met maximaal 4,1% worden verhoogd en gemiddeld met 2,6%. De huurverhogingspercentages van Woningbelang in 2019 zitten tussen 0% en maximaal 2,7%. We zorgen ervoor dat de huurverhoging per maand in euro’s voor alle sociale huurwoningen niet hoger wordt dan €15,-. Voor woningen boven de huurtoeslaggrens (met een huur boven € 720,42) geldt een percentage van maximaal 1,6%.

Kan ik in aanmerking komen voor huurbevriezing of huurverlaging?

  • Wij sturen altijd al op betaalbare huren doordat wij een streefhuur vragen die 35% lager is dan de huur die we mogen vragen. Woningbelang bevriest of verlaagt geen huren op basis van inkomen, alleen op basis van kwaliteit.
  • De kwaliteit van de woning is ons uitgangspunt voor het bepalen van de huur. We vinden het eerlijk als alle huurders de streefhuur betalen voor de woning, gebaseerd op het puntensysteem. Daarop maken we geen uitzonderingen.
  • Alleen als de huur van een woning boven de streefhuur zit, bevriezen we de huur. De huurder krijgt dan geen huurverhoging, tot het moment dat hij weer op de streefhuur zit.

Mijn buurman heeft een andere huurverhoging dan ik. Hoe kan dat?

  • Waarschijnlijk is uw buurman op een ander moment in de woning komen wonen dan u. En dan kan het zijn dat hij een andere huurprijs betaalt. 
  • Het is het eerlijkst als alle huurders de streefhuur (65%) voor hun woning betalen. Daarom zitten er verschillen in de huurverhogingspercentages die we vragen.
  • Betaalt u bijvoorbeeld op dit moment 60% van wat wij voor uw woning mogen vragen? En uw buurman betaalt 65% van wat wij voor zijn woning mogen vragen? Dan krijgt u een hogere huurverhoging dan uw buurman. U betaalt namelijk een lagere huur voor een zelfde woning. Dat verschil willen we rechttrekken.

Hoe lang blijft mijn verhoging hoger dan die van mijn buurman?

  • Tot het moment dat u de streefhuur voor uw woning betaalt. Dus 65% van wat uw woning volgens het puntensysteem mag kosten.
  • Bij huurders die de streefhuur voor hun woning betalen verhogen we alleen met inflatie.

Ik kan door de verhoging de huur niet meer opbrengen. En nu?

  • Dat vinden wij erg vervelend voor u. U kunt altijd contact met ons opnemen zodat wij met u mee kunnen denken.
  • Is het een blijvend probleem voor u om de huur te betalen? Dan kunt u informeren bij de gemeente bij de afdeling Werk & Inkomen voor een aanvullende uitkering.
  • Heeft u al gedacht aan huurtoeslag? Kijk voor meer informatie op www.toeslagen.nl

Heb ik na de verhoging nog recht op huurtoeslag?

  • Ja. Als u voor de huurverhoging recht had op huurtoeslag, dan blijft dat zo.

Ik ben het niet eens met de voorgestelde huurverhoging. Wat kan ik doen?

  • U kunt uw bezwaar schriftelijk bij Woningbelang indienen, voor 1 juli 2019.
  • Als uw bezwaar gegrond is, ontvangt u van ons een nieuw voorstel huurverhoging.
  • Als uw bezwaar volgens ons niet gegrond is, ontvangt u daarover een brief. Als u dan nog steeds bezwaar wilt maken, kunt u de brief die u dan van ons ontvangt met een handtekening onder ‘niet akkoord’ terugsturen. Op dat moment wordt uw bezwaar voorgelegd aan de Huurcommissie. De kosten voor u bedragen €25,-. De uitslag van de huurcommissie is bindend.
terug
Neem contact op
Neem contact op
RSS Feed
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten