Ga naar de inhoud
Ik heb een klacht

We doen altijd erg ons best voor al onze huurders. Maar waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Natuurlijk gaat er dus wel eens iets verkeerd. Ben je ontevreden over onze dienstverlening, je huurprijs, de uitvoering van het onderhoud of iets anders? Laat het ons weten! We gaan er zo gauw mogelijk mee aan de slag.

Veelgestelde vragen

  • Ga eerst het gesprek met ons aan.
  • Kom je niet verder? Vul dan het klachtenformulier in op onze website.
  • Ben je huurder? Dan kan je ook inloggen op MijnWoningbelang. Hier kan je ook een klacht indienen.
  • Omschrijf de klacht zo volledig mogelijk en voeg eventueel stukken bij of foto's om je klacht duidelijk te maken.

Ben je het er niet mee eens over de manier waarop wij de klacht hebben behandeld? Of komen we er samen niet uit?
Dan kan je je klacht voorleggen bij de Regionale Geschillencommissie.

Wat is een geschil?

Een geschil is dus een probleem of verschil van inzicht tussen twee partijen, waarbij een onafhankelijke commissie uiteindelijk een oordeel velt en een bindende beslissing neemt.

Regionale Geschillencommissie

Een reparatieverzoek, vraag of klacht moet je eerst bij Woningbelang indienen. Ben je niet tevreden met de afhandeling ervan? Dan kan je de Regionale Geschillencommissie vragen om een onafhankelijk oordeel te geven over de situatie.

In de meeste gevallen lossen woningcorporaties en klanten hun problemen of meningsverschillen samen op, in goed overleg. Komen zij er samen niet uit? Dan kan de Regionale Geschillencommissie worden ingeschakeld. 

Wie kan een geschil indienen?

Een geschil kan kosteloos worden ingediend door:

  • een huurder
  • een ex-huurder of ex-medehuurder (tot 1 jaar na het einde van de huurovereenkomst)
  • iemand die een dienst of product van de corporatie afneemt
  • een woningzoekende die staat ingeschreven bij een aangesloten corporatie of bij Wooniezie
  • een bewonersorganisatie op complexniveau die namens bewoners in gesprek is met de corporatie
  • een particuliere koper van een corporatiewoning, over de koop- of terugkoopprocedure (tot één jaar na overdracht)

Woningbelang is aangesloten bij de Regionale Geschillencommissie

  • De geschillencommissie geeft een bindend advies over de klacht aan de directeur-bestuurder van Woningbelang.
  • Deze geschillencommissie is onafhankelijk. Deze mensen werken niet bij Woningbelang.

Geschillenprocedure

Je geschil kan pas door de Regionale Geschillencommissie worden behandeld als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet je eerst zelf proberen om het probleem met de woningcorporatie op te lossen. Je moet eerst de interne klachtenprocedure van Woningbelang doorlopen.

Je geschil komt in aanmerking voor behandeling door de Regionale Geschillencommissie als het voldoet aan bepaalde voorwaarden.

Je moet je persoonlijk benadeeld voelen door toedoen van de woningcorporatie. Het probleem moet gaan over een onderwerp dat onder de verantwoordelijkheid van de woningcorporatie valt. Klachten die gaan over zaken van de overheid of andere instanties worden niet door de commissie behandeld.

Daarnaast is het belangrijk dat je eerst zelf probeert het probleem op te lossen met de corporatie. Je moet daarvoor de volledige interne klachtenprocedure van de woningcorporatie hebben doorlopen.

Nadat de Regionale Geschillencommissie je verzoek heeft ontvangen, wordt beoordeeld of het geschil aan alle voorwaarden voldoet.
Is dat niet het geval, dan ontvang je daarvan een duidelijke terugkoppeling. Je kunt de klacht dan niet via de commissie laten behandelen, maar je moet je opnieuw tot de woningcorporatie wenden.

Voldoet het verzoek wél aan de voorwaarden, dan neemt de commissie het geschil in behandeling. Er volgt een zorgvuldig onderzoek. Alle relevante stukken worden bekeken en betrokkenen worden gehoord.

Je word uitgenodigd voor een hoorzitting om je standpunt toe te lichten. Ook de woningcorporatie wordt hiervoor uitgenodigd, zodat er sprake is van hoor en wederhoor. Je mag je tijdens deze zitting laten bijstaan door iemand anders, bijvoorbeeld een familielid, vriend of juridisch adviseur.

Na de hoorzitting en het onderzoek komt de commissie tot een oordeel. Op basis daarvan geeft zij een zwaarwegend advies aan de directie van de woningcorporatie. De directie heeft toegezegd dit advies als bindend te beschouwen.

In het reglement van de Regionale Geschillencommissie staan termijnen voor de behandeling van een geschil. Zo volgt de uitspraak meestal binnen drie weken na de hoorzitting. Het doel is om het geschil snel af te handelen. Tegelijkertijd is zorgvuldigheid erg belangrijk. Daarom kan de totale behandeltijd in de praktijk oplopen tot enkele maanden.

Heb je een klacht ingediend? Dan krijg je binnen 14 dagen van ons een reactie!


Is er iets stuk?

  • Dan meld je een reparatie.

Ervaar je overlast?


Folders