Soms krijgen we van huurders te horen: “Jullie doen niets, ik heb nog steeds last van mijn buren.” Dat vinden we heel vervelend om te horen, want we willen juist wél helpen. Maar vaak blijkt dan dat we al een tijd geen meldingen meer hebben ontvangen over de situatie. En als wij niets horen, kunnen we ook weinig doen. Denk dus niet: "Ik heb Woningbelang al een keer gebeld en ze weten er nu toch van…".
Waarom je meldingen belangrijk zijn
Wist je dat wij geen informatie krijgen van bijvoorbeeld de politie of hulpverlening? Vanwege privacyregels mogen zij ons niet zomaar op de hoogte brengen. Daarom zijn we afhankelijk van wat jij als huurder aan ons laat weten. Eén keer melden dat je overlast hebt, is dan ook niet genoeg. Wij moeten aantonen dat de overlast structureel is. Dit betekent dat je elke nieuwe overlastsituatie opnieuw aan ons moet melden. Het is fijn als we van andere omwonenden ook meldingen ontvangen. Dàn pas kunnen wij een goed overlastdossier opbouwen waarmee we iemand kunnen aanspreken op zijn of haar gedrag.
Wat helpt? Een duidelijke omschrijving
Een melding als “De politie was er weer” is voor ons helaas niet genoeg. We hebben concrete informatie nodig om een dossier op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan:
- “De muziek stond erg hard.”
- “Er was luid geschreeuw en ik maakte me zorgen over de kinderen.”
- “Ik heb de politie gebeld en zij zijn ook gekomen.”
Het is hierbij belangrijk dat wij weten:
- waaruit de overlast bestond
- wie deze veroorzaakte
- wanneer de overlast plaatsvond
- hoelang deze duurde
- en wat je er zelf aan hebt gedaan.
Zonder meldingen lijkt het voor ons alsof de situatie rustig is – ook al is dat in werkelijkheid niet zo. En als het een tijd stil is geweest, moeten we weer helemaal opnieuw beginnen met het verzamelen van informatie.
Melden kan makkelijk en snel
Heb je te maken met overlast? Laat het ons weten. Dat kan via:
- onze website
- klantportaal MijnWoningbelang
- een overlastformulier
- of per e-mail
Voor ons is het belangrijk dat wij de meldingen in het dossier op kunnen slaan. Hoe vaker en duidelijker we meldingen ontvangen, hoe beter we kunnen handelen – voor jou én voor je buren.
Samen zorgen we voor een fijne en veilige woonomgeving!