Ga naar de inhoud
FAQ - Veelgestelde vragen

Een huurverhoging is nooit fijn. Als het niet nodig was, deden we het niet. We begrijpen dat er veel vragen over zijn. Op deze pagina hebben we ze allemaal gebundeld.

Hoe bepaalt Woningbelang de huurverhoging?

De kwaliteit van de woning is ons uitgangspunt voor het bepalen van de huur. We vinden het eerlijk als alle huurders de streefhuur betalen voor de woning. Daarom krijgen huurders die nog niet de streefhuur voor hun woning betalen een hogere huurverhoging dan huurders die de streefhuur wel al betalen. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.

Volgt Woningbelang de wet- & regelgeving?

Natuurlijk volgen wij voor de huurverhoging in 2025 de Nederlandse wet- en regelgeving.

  • De huren mogen wettelijk maximaal worden verhoogd met 5%.
  • Een uitzondering is de inkomensafhankelijke huurverhoging. Die mag maximaal € 100 stijgen. Wij verhogen de huur met maximaal € 75. Kom je dan boven de streefhuur uit? Dan toppen we af. We verhogen de huur dus tot aan de streefhuur van je woning, nooit hoger.
  • Voor woningen die niet sociaal verhuurd worden, geldt een percentage van maximaal 4,1%.

Waarom krijg ik een huurverhoging als mijn woning al is afbetaald?

Soms horen we: “Mijn woning is toch al lang afbetaald? Daar hebben jullie geen kosten meer aan. Waarom moet ik dan toch nog een huurverhoging betalen?”

In de sociale-huursector gebruiken we de huurinkomsten van al onze huurders voor het onderhouden en verduurzamen van al onze woningen en het bouwen van nieuwe huurwoningen.

Zo zorgen we er samen voor dat iedereen goed en betaalbaar kan wonen. Jouw woning kon ooit gebouwd worden dankzij de huurinkomsten van anderen. Nu help jij met jouw huur mee aan woningen voor anderen.

Mijn woning is al verduurzaamd. Waarom krijg ik dan tóch een huurverhoging?

Ook hier geldt: we betalen samen. Jouw woning kon ooit verduurzaamd worden dankzij de huurinkomsten van anderen. Nu help jij met jouw huur mee aan de woningverduurzaming van anderen. Zo blijft wonen voor iedereen fijn én duurzaam.

Kan ik in aanmerking komen voor huurbevriezing?

Alleen als de huur van een woning boven de streefhuur zit, bevriezen we de huur. De huurder krijgt dan geen huurverhoging, tot het moment dat hij weer op de streefhuur zit.

Mijn buren hebben een andere huurverhoging dan ik. Hoe kan dat?

  • Waarschijnlijk zijn je buren op een ander moment in de woning komen wonen dan jij. En dan kan het zijn dat zij een andere huurprijs betalen.
  • Het is het eerlijkst als alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Daarom verschillen de huurverhogingspercentages die we vragen.
  • Betaal je nog minder dan de streefhuur? En je buren betalen wel al de streefhuur? Dan krijg je een hogere huurverhoging dan je buren. Dat verschil willen we rechttrekken.

Hoe lang blijft mijn verhoging hoger dan die van mijn buren?

Tot het moment dat je de streefhuur voor je woning betaalt.

Ik kan door de verhoging de huur niet meer opbrengen. En nu?

Heb ik na de verhoging nog recht op huurtoeslag?

Als je voor de huurverhoging recht had op huurtoeslag, dan blijft dat zo.

Ik ben het niet eens met de voorgestelde huurverhoging. Wat kan ik doen?

  • Je kan je bezwaar schriftelijk bij Woningbelang indienen, voor 1 juli 2025. Kijk op onze website voor meer informatie.
  • Als je bezwaar gegrond is, ontvang je van ons een nieuw huurverhogingsvoorstel per brief of e-mail.
  • Als je bezwaar volgens ons niet gegrond is, ontvang je daarover een bericht (doorgaans) per e-mail. Als je dan nog steeds bezwaar wilt maken, kan je de brief die je dan van ons ontvangt met een handtekening onder ‘niet akkoord’ terugsturen. Op dat moment wordt je bezwaar voorgelegd aan de Huurcommissie. De kosten voor jou bedragen € 25. De uitslag van de Huurcommissie is bindend.

De voorschotten van de servicekosten stijgen

De externe kosten van o.a. schoonmaak, elektra en groenonderhoud zijn gestegen. Daarom verhogen we de voorschotten van de servicekosten per 1 juli. Op de jaarlijkse afrekening zie je precies hoeveel kosten er zijn gemaakt en of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen.