Ga naar de inhoud
Huurverhoging

Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we bijna ieder jaar op 1 juli de huur van alle woningen. De overheid bepaalt wat de maximale huurverhoging mag zijn. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren in nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid!

Misschien geen huurverhoging voor sociale huurwoningen in 2025 en 2026

Op 1 juli verhogen we normaal gesproken de huur van je woning. Maar op woensdag 16 april is bekend geworden dat er misschien geen huurverhoging komt voor sociale huurwoningen in 2025 en 2026. Dat is goed nieuws voor huurders op de korte termijn, maar het heeft grote nadelen op de lange termijn.

We begrijpen dat het kabinet huurders op korte termijn wil helpen. Maar deze maatregel houdt geen rekening met de lange termijn. Als woningcorporatie hebben wij geld nodig om nieuwe woningen te bouwen en woningen te verduurzamen. Door deze huurbevriezing kunnen wij minder doen. Dat betekent dat mensen langer moeten wachten op een nieuwe woning. Ook kunnen we minder doen aan het energiezuinig maken van huizen.

Het is nog niet zeker, want het is nog geen officiële wet. Het is een voorstel. Die moet nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Tot die tijd gelden de huidige regels. Die zeggen dat wij je voor 1 mei moeten laten weten of je huur verandert. Daarom krijg je toch een huurverhogingsbrief van ons.

Als de nieuwe wet wordt goedgekeurd, verhogen wij de huur van je woning niet. Je hoeft zelf niets te doen. Zodra er meer duidelijk is, laten we het je weten.

Waarom vragen wij huurverhoging?

Een huurverhoging is nooit fijn. Als het niet nodig was, deden we het niet. Maar woningcorporaties maken geen winst en krijgen geen geld van de overheid. De huren zijn onze inkomsten. En zonder inkomsten kunnen we niet investeren.

  • Er is een groot woningtekort, dus bouwen we meer woningen. Want we willen dat woningzoekenden nu én straks een betaalbare woning kunnen vinden.
  • We hebben ook een grote opgave door het veranderende klimaat. Onze woningen moeten energiezuiniger en over een tijd gasloos zijn. Dat kost veel geld. Onderhoud en isolatie van de woningen levert huurders een lagere energierekening en een comfortabeler huis op.
  • En ook in de wijken is onze inzet onmisbaar. Want een huis wordt pas een fijn thuis als je je prettig voelt in de wijk waar je woont. Daarom werken we samen met onze partners aan leefbaarheid.

De huren zijn onze enige inkomsten

Wij bouwen voor mensen die zich geen woning kunnen permitteren. Simpelweg omdat anderen dat niet doen. Hiervoor krijgen we geen geld van de overheid. Al ons geld komt uit de huur die wij ontvangen. Dat betekent dat alle huurders samen een stukje betalen voor het bouwen, onderhouden en verduurzamen van elkaars woningen. Je kan dit vergelijken met je zorgverzekering: je betaalt ook premie als je niet ziek bent. Zonder dit systeem zouden er geen sociale huurwoningen kunnen worden gebouwd. Mensen met een laag inkomen zouden dan afhankelijk zijn van dure woningen in de particuliere sector, zoals projectontwikkelaars. Dus alleen samen krijgen we dit voor elkaar!
       

De huur die wij ontvangen, is niet genoeg om onze doelen te realiseren

De kosten die we maken voor het bouwen van sociale huurwoningen, krijgen wij er niet uit. Een 'gewone' koopwoning kan je voor de marktprijs verkopen, maar sociale huurwoningen hebben een maximale huurprijs. Bovendien stijgen de bouwprijzen, maar de huurprijzen stijgen niet net zo hard mee. Het is wettelijk vastgelegd dat ze niet te veel mogen stijgen. 

Daarom moeten wij geld lenen bij de bank. Omdat ons doel is om mensen een goede, duurzame en betaalbare woning te geven, vragen we nooit de hoofdprijs! De woningen die we bouwen, kosten zelfs meer dan dat we eraan verdienen.
      

Daarnaast houden we onze kosten zo laag mogelijk

Zodat we zoveel mogelijk geld kunnen gebruiken voor het bouwen, onderhouden en verduurzamen van onze woningen. Zo rijden onze woonconsulenten bijvoorbeeld in tweedehands elektrische auto's! Hoe minder we in onszelf steken, hoe meer we overhouden voor de huurder.  Bij de Aedes-benchmark staan we zelfs altijd bovenaan als het gaat om de laagste bedrijfslasten bij woningcorporaties!
  

Worden de huren elk jaar verhoogd?

Niet altijd. In 2021 werden de huren bevroren door de coronapandemie en in 2023 zijn ze zelfs verlaagd. Bovendien krijgt niet iedereen een huurverhoging, bijvoorbeeld als je al op de streefhuur zit. Maar in principe stijgen de huren als de kosten voor ons ook toenemen door gestegen prijzen.

Er zijn 2 soorten huurverhoging

Deze worden elk jaar door de overheid bepaald.

  • De reguliere huurverhoging
  • De inkomensafhankelijke huurverhoging

Meer informatie vind je onder de oranje knoppen bovenaan.

Wanneer krijg ik bericht?

Je ontvangt vóór 1 mei een brief van Woningbelang over je nieuwe huur met uitleg over de huurverhoging. 

Niet eens met de verhoging?

Ben je het niet eens met de huurverhoging? Je kan bezwaar maken.

Heb je moeite met het betalen van de huur?

Goed als je dat aangeeft. Wij gaan graag met je in gesprek om samen tot een passende oplossing te komen. Neem hierover gerust contact met ons op. Op de pagina Problemen met huur betalen vind je meer informatie.

Meer informatie?

Bij de Belastingdienst vind je ook de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we ieder jaar op 1 juli de huur van jouw woning. De huren zijn onze inkomsten. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren. Een huurverhoging is nodig om nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid te kunnen betalen.

  • Wij stellen de huurverhoging ieder jaar in april vast.
  • Je krijgt hierover voor 1 mei bericht. 
  • De huurverhoging gaat in per 1 juli.

We willen een eerlijke verhouding binnen ons woningbezit. Dus dat niet de ene huurder meer betaalt dan een andere huurder voor een zelfde woning.
Dat is nu nog wel het geval. Deze verschillen willen we rechttrekken.

Daarom krijgen huurders die nog niet de streefhuur voor hun woning betalen een hogere huurverhoging dan huurders die de streefhuur al wel betalen. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.

Je kan bezwaar maken

Dat kan via deze pagina.

  • Als het bezwaar gegrond is, ontvang je van ons een nieuw voorstel huurverhoging.
  • Als het bezwaar volgens ons niet gegrond is, ontvang je hierover bericht.
2e bezwaar via Huurcommissie
  • Als je dan nog steeds bezwaar wilt maken, kan je de brief die je dan van ons ontvangt met een handtekening onder ‘niet akkoord’ terugsturen.
  • Op dat moment wordt het bezwaar voorgelegd aan de Huurcommissie.
  • De kosten bedragen €25,-. Deze kosten zijn voor de bewoner. De uitslag van de huurcommissie is bindend.
Let op!
  • Niet-volledige bezwaren worden niet in behandeling genomen!
  • Woningbelang heeft tot 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging de tijd om het bezwaar te beantwoorden.
  • Pas als wij alle relevante informatie van je krijgen, kunnen wij het bezwaar toetsen en beoordelen, eerder niet! Zorg ervoor dat het bezwaar met alle gevraagde stukken uiterlijk bij ons binnen is op 30 juni. 

  • We kijken samen hoe we wonen betaalbaar kunnen houden.
  • We vragen een huurprijs die onze doelgroepen kunnen betalen.
  • De huurprijs moet passen bij de kwaliteit van de woning.
  • Tegelijk moeten we financieel gezond blijven.

De streefhuur is de huur die wij vinden passen bij een woning. Deze ligt onder de maximale huur die we van de overheid voor de woning mogen vragen. Een medewerker van Woningbelang kan je vertellen wat de streefhuur van jouw woning is. Neem hiervoor contact met ons op.

De streefhuur is afhankelijk van verschillende kenmerken van de woning. Als je wilt weten hoe de streefhuur van jouw woning is opgebouwd, dan kan je contact opnemen met ons.

Met streefhuur willen we ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn.

Kijk bij huurbeleid, daar vind je het huurbeleid met plaatjes erbij uitgelegd.


Folders


Belangrijk


Wat is:


Wij vragen gemiddeld 70% van de maximale huurprijs

Dat is nooit de maximale prijs die we van de overheid zouden mogen vragen. We geven dus altijd een korting!


Wij vragen een huurprijs...

  • ... die betaalbaar is voor onze doelgroepen. 85% van onze woningen blijft onder de betaalbaarheidsgrens van € 731,-!
  • ... die in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning
  • ... waarmee wij de investeringen kunnen doen die nodig zijn voor nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid