Huurverhoging
Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we bijna ieder jaar op 1 juli de huur van alle woningen. De overheid bepaalt wat de maximale huurverhoging mag zijn. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren in nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid!
Waarom vragen wij huurverhoging?
Een huurverhoging is nooit fijn. Als het niet nodig was, deden we het niet. Maar woningcorporaties maken geen winst en krijgen geen geld van de overheid. De huren zijn onze inkomsten. En zonder inkomsten kunnen we niet investeren.
- Er is een groot woningtekort, dus bouwen we meer woningen. Want we willen dat woningzoekenden nu én straks een betaalbare woning kunnen vinden.
- We hebben ook een grote opgave door het veranderende klimaat. Onze woningen moeten energiezuiniger en over een tijd gasloos zijn. Dat kost veel geld. Onderhoud en isolatie van de woningen levert huurders een lagere energierekening en een comfortabeler huis op.
- En ook in de wijken is onze inzet onmisbaar. Want een huis wordt pas een fijn thuis als je je prettig voelt in de wijk waar je woont. Daarom werken we samen met onze partners aan leefbaarheid.
De huren zijn onze enige inkomsten
De huur die wij ontvangen, is niet genoeg om onze doelen te realiseren
Elke maand ontvangen wij de huren van al onze huurders. Dat is enorm veel geld. Maar het is lang niet genoeg om alle woningen te onderhouden, te verduurzamen en nieuwe woningen te bouwen. Reken maar uit hoeveel de bouw van 1 woning kost. Of een nieuw dak? Zonnepanelen, of dubbele beglazing. Deze kosten stijgen elk jaar, terwijl de huurprijzen niet zo hard meestijgen. Het is namelijk wettelijk vastgelegd dat ze niet te veel mogen stijgen.
Wij zijn dus afhankelijk van grote leningen van de bank en moeten soms moeilijke keuzes maken over waar we de inkomsten aan uitgeven. Omdat ons doel is om mensen een goede, duurzame en betaalbare woning te geven, vragen we nooit de hoofdprijs! De woningen die we bouwen, kosten zelfs meer dan dat we eraan verdienen.Daarnaast houden we onze kosten zo laag mogelijk
Hoe besteden corporaties hun geld?
De woningcorporaties in Nederland verhuren samen zo’n 2,3 miljoen woningen. Voor die woningen ontvangen ze huur. Veel mensen weten niet dat corporaties geen winst maken. Dat het vermogen ‘in stenen zit’. De huren die wij ontvangen, zijn niet genoeg voor het bouwen en verduurzamen van sociale huurwoningen. Hoe besteden corporaties hun geld? We leggen het uit in deze video.
Worden de huren elk jaar verhoogd?
Nee, niet altijd. In 2021 werden de huren bevroren door de coronapandemie en in 2023 zijn ze zelfs verlaagd. Bovendien krijgt niet iedereen een huurverhoging, bijvoorbeeld als je al op de streefhuur zit. Maar in principe stijgen de huren als de kosten voor ons ook toenemen door gestegen prijzen.
PRIJZEN STIJGEN = HUREN STIJGEN
Er zijn 2 soorten huurverhoging
Deze worden elk jaar door de overheid bepaald.
Meer informatie vind je onder de oranje knoppen bovenaan.
Wanneer krijg ik bericht?
Je ontvangt elk jaar vóór 1 mei een brief van Woningbelang over je nieuwe huur met uitleg over de huurverhoging.
Niet eens met de verhoging?
Ben je het niet eens met de huurverhoging? Je kan bezwaar maken.
Heb je moeite met het betalen van de huur?
Goed als je dat aangeeft. Wij gaan graag met je in gesprek om samen tot een passende oplossing te komen. Neem hierover gerust contact met ons op. Op de pagina Problemen met huur betalen vind je meer informatie.
Meer informatie?
Bij de Belastingdienst vind je ook de veelgestelde vragen.
Ieder jaar stijgen de prijzen. Ook voor ons. Daarom verhogen we ieder jaar op 1 juli de huur van jouw woning. De huren zijn onze inkomsten. Zonder inkomsten kunnen we niet investeren. Een huurverhoging is nodig om nieuwbouw, onderhoud, renovaties, verduurzaming en leefbaarheid te kunnen betalen.
- Wij stellen de huurverhoging ieder jaar in april vast.
- Je krijgt hierover voor 1 mei bericht.
- De huurverhoging gaat in per 1 juli.
We willen een eerlijke verhouding binnen ons woningbezit. Dus dat niet de ene huurder meer betaalt dan een andere huurder voor een zelfde woning.
Dat is nu nog wel het geval. Deze verschillen willen we rechttrekken.
Daarom krijgen huurders die nog niet de streefhuur voor hun woning betalen een hogere huurverhoging dan huurders die de streefhuur al wel betalen. Zo werken we er naartoe dat alle huurders de streefhuur voor hun woning betalen. Dat is het eerlijkst.
Je kan bezwaar maken
Dat kan via deze pagina.
- Als het bezwaar gegrond is, ontvang je van ons een nieuw voorstel huurverhoging.
- Als het bezwaar volgens ons niet gegrond is, ontvang je hierover bericht.
2e bezwaar via Huurcommissie
- Als je dan nog steeds bezwaar wil maken, kan je de brief die je dan van ons ontvangt met een handtekening onder ‘niet akkoord’ terugsturen.
- Op dat moment wordt het bezwaar voorgelegd aan de Huurcommissie.
- De kosten bedragen €25,-. Deze kosten zijn voor de bewoner. De uitslag van de huurcommissie is bindend.
Let op!
- Niet-volledige bezwaren worden niet in behandeling genomen!
- Woningbelang heeft tot 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging de tijd om het bezwaar te beantwoorden.
- Pas als wij alle relevante informatie van je krijgen, kunnen wij het bezwaar toetsen en beoordelen, eerder niet! Zorg ervoor dat het bezwaar met alle gevraagde stukken uiterlijk bij ons binnen is op 30 juni.
- We kijken samen hoe we wonen betaalbaar kunnen houden.
- We vragen een huurprijs die onze doelgroepen kunnen betalen.
- De huurprijs moet passen bij de kwaliteit van de woning.
- Tegelijk moeten we financieel gezond blijven.
De streefhuur is de huur die wij vinden passen bij een woning. Deze ligt onder de maximale huur die we van de overheid voor de woning mogen vragen. Een medewerker van Woningbelang kan je vertellen wat de streefhuur van jouw woning is. Neem hiervoor contact met ons op.
De streefhuur is afhankelijk van verschillende kenmerken van de woning. Als je wilt weten hoe de streefhuur van jouw woning is opgebouwd, dan kan je contact opnemen met ons.
Met streefhuur willen we ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn.
Kijk bij huurbeleid, daar vind je het huurbeleid met plaatjes erbij uitgelegd.
Folders
Belangrijk
Wat is:
Wij vragen gemiddeld 70% van de maximale huurprijs
Dat is nooit de maximale prijs die we van de overheid zouden mogen vragen. We geven dus altijd een korting!
Wij vragen een huurprijs...
- ... die betaalbaar is voor onze doelgroepen. 85% van onze woningen blijft onder de betaalbaarheidsgrens van € 731,-!
- ... die in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning
- ... waarmee wij de investeringen kunnen doen die nodig zijn voor nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid