Oplichting

Een steeds groter deel van ons leven speelt zich online af. Hierdoor groeit en verandert cybercrime constant. Het is daarom belangrijk om te weten wat je wel én niet moet doen om jezelf veilig te houden.

AAN DE DEUR: LAAT NIEMAND ZOMAAR BINNEN!

Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te beroven. De oplichters zien er vaak betrouwbaar uit. Ze komen aan je deur of spreken je aan op straat met een mooie smoes. Vervolgens stelen zij je geld en andere waardevolle bezittingen. Dieven doen zich soms ook voor als meteropnemer of reparateur. Of ze zeggen bijvoorbeeld dat ze van je bank zijn of van de thuiszorg. Ook vragen ze soms om een glas water of een pen, terwijl een handlanger het huis binnenglipt. Hoe onaardig het ook lijkt: laat nooit iemand binnen die je niet kent. En zegt die persoon dat hij van Woningbelang is en vertrouw je het niet? Bel ons dan even op om het te checken.

 

WHATSAPP: GELD GEVRAAGD? NIET GEBELD = GEEN GELD!

Als iemand jou wil oplichten via Whatsapp, doet diegene zich voor als iemand uit je omgeving. Bijvoorbeeld als je kind, een vriend of een familielid. Het lijkt alsof het appje dat je ontvangt echt van die persoon komt, maar dat is niet zo. Vaak is de telefoon van diegene gehackt. In andere gevallen laten oplichters jou geloven dat iemand een nieuw nummer heeft. Dat doen ze heel slim door bij het nieuwe nummer een profielfoto van die persoon te gebruiken, deze foto’s halen ze vaak van social media. Ze weten ook alles over familierelaties en over de gespreksstijl van het slachtoffer. Vraagt iemand je via Whatsapp om geld? Doe dat nooit en bel het kind, je vriend of familielidop op via het nummer dat bij jou bij de contacten in je mobieltje staat.

 

TELEFOON: MAAK NOOIT ZOMAAR GELD OVER!

Geef aan de telefoon nooit uw bank- of privégegevens en boek nooit geld over als iemand dit via de telefoon aan je vraagt. Belt iemand van een bedrijf of overheidsinstantie je zomaar op en vertrouw je dit niet? Hang dan zo snel mogelijk op en neem daarna zelf contact op met de organisatie van wie het neptelefoontje kwam.

  • Neptelefoontje van je bank: Vraagt je bank je via de telefoon om geld over te boeken of je inloggegevens of pincode door te geven? Verbreek dan meteen de verbinding. Een bank belt je hier namelijk nooit voor. Als je denkt dat het telefoontje belangrijk is, zoek dan zelf het juiste telefoonnummer van je bank op en bel dit nummer.
  • Neptelefoontje met een bandje: je hoort een bandje (vaak in een andere taal) gevolgd door een keuzemenu. Daarna krijgt je iemand aan de lijn die je om geld of persoonlijke gegevens vraagt. Of de persoon vraagt je om software te downloaden. Verbreek de verbinding en bel niet terug.
  • Neptelefoontje vanuit het buitenland: je wordt gebeld door een buitenlands nummer, maar de telefoon gaat maar 1 keer over. Negeer het telefoontje dan en bel niet terug. 

 

 

 

COMPUTER: EERST CHECKEN, DAN KLIKKEN!

Phishingberichten hengelen naar je geld en je gegevens. Met een dringend bericht proberen ze je vaak naar een valse website te leiden. Soms ziet die er precies hetzelfde uit als de officiële website. Alleen het webadres wijkt altijd af. Gegevens die je invult op de phishing-website kunnen criminelen gebruiken om bijvoorbeeld je rekening te plunderen. Nepmails zijn ook nog steeds een belangrijke manier om virussen te verspreiden. Vooral ransomware die je persoonlijke bestanden versleutelt is gevaarlijk. 

Veel valse e-mails worden verstuurd uit naam van banken, pakketverzenders, incassobureau Intrum Justitia, het CJIB en internetproviders. Nep-winacties, die je mooie prijzen voorspiegelen, komen uit naam van bijna alle bekende merken voor.

Zo herken je phishing mails.

 

PINNEN? SCHERM ALTIJD JE PINCODE AF!

Als je bij een supermarkt pint, of je neemt geld op bij een PIN-automaat, scherm dan altijd je PIN-code af. Ongemerkt kan een dader namelijk over je schouder meekijken om je PIN-code te achterhalen. Is dat gebeurd? Dan probeert de dader je PIN-pas te stelen met een smoesje. Bijvoorbeeld door je af te leiden in de supermarkt. Of hij laat bijvoorbeeld een briefje van €5,- of €10,- vallen en tikt je op je schouder. Dan probeert hij je ervan te overtuigen dat het jouw geld is en dus stop je het geld in je portemonnee. Even later komt de dader weer bij jou en zegt dat het geld toch van hem of haar is. Soms is er nog een tweede dader in het spel. Je laat je overrompelen en pakt vervolgens jouw portemonnee om het geld terug te geven. De dader weet jou ondertussen zo af te leiden dat je PIN-pas ongemerkt uit je portemonnee wordt gestolen. Vervolgens haalt de dader grote bedragen van je rekening, omdat hij je PIN-code kent én je PIN-pas heeft.

 

 

Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over verschillende soorten cybercrime.

terug
Neem contact op
Neem contact op
RSS Feed
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten